Over de LEREN LEREN Methode
De LEREN LEREN Methode geeft leerkrachten, docenten en leerlingen middels drie kant en klare lesprogramma`s met bewezen effectieve leer- en geheugentechnieken, inzicht in de eigen communicatie en handvatten voor een succesvol leerproces.
Door gebruik te maken van de oorspronkelijke talenten van het brein in combinatie met passende werkvormen en generatief leren (een leerling verwerkt lesstof op de manier die het beste resultaat geeft), ontstaat grip op de lesstof en begrijp je wat school verwacht. Dat motiveert en geeft zelfvertrouwen.
Door leerlingen kennis te laten maken met verschillende leerstrategieën (visueel, verbaal, kinesthetisch), ervaren ze wat wel of niet werkt en geven we hun een keuze!
Wij hebben heel bewust gekozen voor een bijbehorende opleiding voor docenten/leerkrachten bij aanschaf van de lesprogramma`s met handleidingen. Door belangrijke technieken en werkvormen zelf te ervaren, en inzicht te krijgen in je eigen manier van lesgeven/communiceren, waarborgen wij de kwaliteit van het leersucces.
De LEREN LEREN Methode omvat 3 complementaire lesprogramma’s:
Basis denksystemen
Een lesprogramma voor (jong)volwassenen, docenten en studenten. Hierin staan theorie en achtergronden van het lerende brein en de verschillende leerstrategieën centraal staan. Er ontstaat inzicht in de eigen manier van denken, leren (lesgeven) en communiceren en die van de ander. Ben ik visueel of verbaal ingesteld? Welke leerstrategie zet ik bij voorkeur in en wat is de impact daarvan op mijn manier van leren, communiceren? Wat zijn de valkuilen en waar ligt mijn kracht? Met unieke werkvormen op het gebied van effectief communiceren, tekstbegrip, samenvatten, brainstormen en non-verbale intervisie.
Studenten en volwassenen (bedrijfsleven) kunnen voor dit programma en/of individuele begeleiding terecht bij een van onze bevoegde professionals in uw regio. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden van training of individuele begeleiding.
Studeren
Een (mentor)lesprogramma van 7 lesuren (uit te breiden tot 24 lesuren) voor studerende jeugd in het VO/MBO/HBO. Succesvol leren, plannen en inzicht in metacognitieve vaardigheden. Met unieke werkvormen en leer- en geheugentechnieken die aansluiten bij alle leeringangen. Leerlingen ervaren hoe ze het beste kunnen leren en krijgen keuzemogelijkheden bij het leren. Zelfbeschikking en een juiste planning geven grip op leerresultaten en dat motiveert!
Leerlingen kunnen voor dit lesprogramma`s terecht bij onze bevoegde professionals in uw regio. Informeer vrijblijvend naar data of de mogelijkheden van individuele begeleiding.
Basis leerstof
Een lesprogramma van enkele lesuren voor jongere jeugd die (nog) in de overgangsfase zitten naar het verbale denken. Met werkvormen rondom de basislesstof en het ontwikkelen van verbale capaciteiten: de chaos in het hoofd ordenen en grip krijgen op zaken als volgorde, details en procedureel denken. Denk hierbij aan goed lezen, spellen, klokkijken, begrijpend lezen, zelfvertrouwen en automatiseren.
Leerlingen kunnen voor dit lesprogramma terecht bij een van onze professionals in uw regio. Informeer vrijblijvend naar data of de mogelijkheden van individuele begeleiding.
Aanbieden
Alle werkvormen en leertechnieken uit de verschillende lesprogramma`s zijn uitwisselbaar en geschikt voor alle doelgroepen. Een bevoegd professional kan een programma chronologisch aanbieden (klassikaal of in groepjes), maar onderdelen kunnen bij individuele begeleiding (RT) ook los worden ingezet.
Complementair
Inhoudelijk vullen de lesprogramma`s elkaar aan en zijn ze complementair. De werkvormen zijn in te zetten bij alle vakken en/of studies en geschikt voor alle doelgroepen van PO tot aan het WO. Een programma kan chronologisch worden aangeboden (bijvoorbeeld in mentorlessen) of binnen individuele begeleiding.
Jaarprogramma
Het jaarprogramma LEREN LEREN Methode is een combinatie van alle lesprogramma`s die verspreid over 24 lesuren aangeboden kunnen worden. Het jaarprogramma is bedoeld voor scholen/praktijk die gedurende langere tijd gestructureerd en opbouwend willen werken aan studievaardigheid (leren leren). Een flexibele leidraad voor langere tijd met als doel leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen. Er zijn 24 lessen van 45 minuten met een doordachte didactische leerlijn, opgebouwd uit de kennis en werkvormen van alle lessen van de LEREN LEREN Methode. Een afgestemde afwisseling tussen denken, doen en ervaren.
Aandacht
In het hele land organiseren bevoegde professionals trainingen voor jeugd. Zij doen dit zelfstandig en onder eigen verantwoordelijkheid. Er wordt altijd gewerkt met kleine groepen of, indien gewenst, met individuele begeleiding. Altijd optimale aandacht voor elke leerling. Binnen scholen die met de LEREN LEREN Methode werken, worden de leer- en werktechnieken ingevoegd in mentorlessen of de reguliere lessen/begeleiding.
Opleiding bij aanschaf voor professionals/scholen
Onderwijs- en zorgprofessionals kunnen de LEREN LEREN Methode aanschaffen inclusief de gratis bijbehorende opleidingsdag. Dit geeft u de licentie en bevoegdheid om zelfstandig en onbeperkt met alle kennis en materialen (werkbladen) te werken binnen uw praktijk of school. En (indien gewenst) mag u op onze website vermeld staan als bevoegd professional.
Studiedag kennismaking
Voor ouders, docenten, leerkrachten en jeugdbegeleiders is er een studiedag LEREN LEREN Methode waarin u kennis maakt met visueel leren en een aantal leer- en werktechnieken uit de LEREN LEREN Methode. U krijgt praktische informatie over het lerende brein en ervaart enkele leertechnieken op het gebied van tekstbegrip, leren en automatiseren.
Deze studiedag of een (dagdeel)workshop is ook aan te vragen op uw eigen school/locatie als teamtraining. Vraag vrijblijvende informatie of een offerte aan bij ons.
InCompany opleiding bij aanschaf
Scholen en onderwijsorganisaties, zoals ambulante diensten en huiswerkinstituten, kunnen de LEREN LEREN Methode aanschaffen inclusief de gratis opleidingsdag op de eigen locatie. Het hele (mentoren) team krijgt zo de kennis, materialen en ervaart zelf de werkvormen en leertechnieken uit de lesprogramma`s. Na aanschaf kan de school onbeperkt alle leerlingen de lesprogramma`s aanbieden. Vele scholen gingen al voor!
Impressie
Voor een korte impressie: bekijk hier de uitzending van RTL 4 over de LEREN LEREN Methode.
Leren kun je leren
Ervaring leert dat leerlingen niet weten hoe ze moeten leren. Docenten en leerkrachten gaan er ten onrechte vaak van uit dat leerlingen in staat zijn aantekeningen en samenvattingen te maken. Maar ze hebben wel degelijk instructie nodig om dit goed te leren. Leerlingen blijven vaak hangen in het talige overschrijven, uittreksels maken of paar keer doorlezen. Effectief aantekeningen maken gaat echter verder. Denk hierbij aan doelgericht gebruik maken van kleuren, hoofd- en bijzaken onderscheiden, verbinden met kennis die je al weet en in eigen bewoording herhalen. Zo zet je metacognitieve functies in werking, creëer je overzicht en orden je de informatie zodanig dat het begrepen wordt en beter geleerd kan worden.
Enkele passages uit het betoog van onderwijspsycholoog Paul A. Kirschner in De Morgen van 17 september 2022:
“Wat werkt en niet werkt, is bekend. Maar niet altijd bij wie lesgeeft en evenmin bij de mensen die de lesgevers opleiden. Leerkrachten en docenten zijn het product van hetzelfde onderwijssysteem. Daarin hebben ze geleerd om netjes te onderlijnen of hun aantekeningen nog eens na te lezen”, aldus onderwijspsycholoog Paul A. Kirschner in De Morgen van 17 september 2022. Enkele passages uit zijn betoog:
“Veel leerlingen zijn erbarmelijk slecht in samenvattingen maken, omdat ze het simpelweg nooit goed geleerd en geoefend hebben. Ze zijn slecht in het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Ze schrijven passages over, maar kunnen hun gedachten niet op een overzichtelijke manier vormgeven in alinea’s of clusters. Dat is ook de reden waarom maar weinig leerlingen goed zijn in opstellen schrijven. De techniek om een goede samenvatting te maken zou al in het leerstofpakket van het lager onderwijs moeten zitten, en ook daarna, in de hele onderwijscarrière en in alle vakken. Samenvatten is een vaardigheid die je pas leert door te oefenen.”
“Bij een goede samenvatting haal je de belangrijkste informatie uit een bron en herformuleer je die in je eigen woorden. Daarna ga je op zoek naar verbanden tussen de nieuwe leerstof en je eigen voorkennis. Dat proces leidt tot een dieper begrip, omdat je verplicht bent om het materiaal in te korten, aan te passen of te parafraseren.”
Tekenen en interleaving
Door de juiste lesstof te visualiseren, te kaderen en in één overzicht te plaatsen, krijgen hersenen beter grip op de lesstof. Hierbij komen de natuurlijke talenten als associëren en logische verbanden leggen goed van pas. Onderzoek bewijst dat het tekenen drie soorten verwerking in het brein integreert: cognitieve uitweiding, afbeelding en motorisch coderen (motorisch spoor achterlatend). Zo onthoud je makkelijker en beter. Een heerlijk gevoel voor jeugd die het leren maar moeilijk vindt. Zo lukt het wel. Maar… goed plannen en ‘interleaving’ (afwisselen van te leren lesstof) is daarbij essentieel! Door overzicht en inzicht, verdwijnt de chaos uit het hoofd, maar ook uit de agenda.
Bronnen
- Brod, G. (2020). Generative learning: Which strategies for what age? Educational Psychology Review.
- Brown, P.C., Roediger, H. L.. & McDaniel, M.A. (2014). Make it stick: The science of successful learning. Harvard University Press
- Coe, R,.Rauch, C.J,, Kime, S. & Singleton, D. (2020). Great teaching toolkit: Evidence Review.
- Coffield, F. Moseley, D., Hall, E., & Exxlestone, K, (20024). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. Learning & Skills Research Centre
- Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2016). Eight ways to promote generative learning. Educational Psychology Review, 28, 717–741.
- J.Murre J.M., Janssen S.M.J., Rouw R., Meeter, M. Rise and decline of verbal and visuospatial memory, Universiteit van Amsterdam. American Psychological, Association 5th edition 2010
- Liu, M., & Uesaka, Y. (2022). Identification of cognitive activities that underlie variations in lecture note-taking: an exploration of Japanese and Chinese high school students’ strategies in mathematics class. Frontiers in Education, 7:893237. doi:10.3389/feduc.2022.893237)
- Van Kesteren M.T., Fernandez G., Norris D.G., Hermans E…J (2010). Persistent schema-dependent hippocampal‐neocortical connectivity during memory encoding, and postencoding rest in humans. Proc. Natl Acad Sci SA 107:7550-°©‐7555
- Van Kesteren M.T, Rijpkema M., Ruiter D.J., Fernandez G.. (2010). Retrieval, of associative information congruent with prior knowledge is related to increased medial prefrontal activity and connectivity. JNeurosci 30: 15888‐15894
- Wammes, J. D., Meade, M. E., & Fernandes, M. A. (2016). The drawing effect: Evidence for reliable and robust memory benefits in free recall. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69, 1752–1776.

